Ryggskott

Ett ryggskott är akut smärta i ländryggen som beror på plötslig muskelspasm eller låsning i ryggens leder. Ett ryggskott, eller akut lumbago, uppstår oftast vid en plötslig eller oplanerad rörelse, men kan även smyga sig på under en längre tidsperiod. Vi brukar se på det som att det uppstår en överbelastning i ryggen som kan bero på många orsaker. Det kan triggas av något så enkelt som att ta ut disk ur diskmaskinen eller plocka upp något från golvet. Vi ser dock att det oftast beror på en ny/ovan rörelse, som till exempel att skotta snö eller en överbelastning under styrketräning.

Ryggskott varierar väldigt från person till person och även från gång till gång. Oftast beror smärtan på en kombination av en låsning i kotpelaren och muskelsmärta. Ibland drar muskulaturen åt sig så pass mycket att en ”snedhet” eller en framåtlutat position kan förekomma. Smärtan är oftast huggande och väldigt intensiv. Det brukar smärta mer vid rörelse och mindre vid vila. Det kan dock vara svårt att hitta en position som är bekväm då muskulaturen går i spasm.

Ryggskott är väldigt vanligt och inte farligt. Det går oftast över inom några dagar/veckor, men ska helst differentieras från diskbråck i ländryggen som har andra behandlingsbehov. Det viktigaste i det akuta skedet är att röra på sig, det bästa du kan göra är att gå ut och promenera samt utföra enkla mobilitetsövningar.

I det akuta skedet gör kiropraktorn en noggrann undersökning och kan hjälpa dig lätta på en aktuella låsningen och reducera muskelspasmen. Ibland blir patienter direkt bättre, men realistiskt är ett behandlingsförlopp på 2-5 behandlingar för att kontrollera smärtan. Om detta är ett återkommande problem anbefalles besök hos fysioterapeut för att förebygga problemet med rehabilitering, men även regelbunden behandling (2-4x om året) hos kiropraktor kan fungera förebyggande för akuta ryggskott.

En kiropraktors behandling av ryggskott utförs oftast med hjälp av manipulationer samt muskeluppmjukning genom olika muskeltekniker och stretching. Beroende på omfång och orsak jobbar kiropraktorn även med enklare övningar, tips och råd för att reducera smärtan och undvika återfall. Ibland kan även medicinsk massageterapi hjälpa för att reducera akuta muskelspänningar.

Smärta i ryggen, ryggskott