Artros

Artros är ledsmärta som beror på överansträngning över tid på en led, utan underliggande sjukdom. I nästan varje led i kroppen möts minst två skelettdelar. För att skapa en mjuk yta och något som kan fungera som en stötdämpare är skelettdelarna inklädda med ett lager brosk. Mellan brosket finns en ledvätska, leden är även omsluten av en kapsel som håller ihop den. Brosket i leden slits ständigt men byggs även upp igen. Hos vissa individer har detta brosket börjat slitas ner mer än vad det byggs upp, vilket över tid leder till att den skyddande kudden blir mindre. Där finns olika anledningar till att brosket slits ner snabbare än vad det byggs upp, dessa kallas även för riskfaktorer. Vanliga riskfaktorer är tidigare trauma, frekventa belastningar som överstiger kroppens återhämtningsförmåga (det kan till exempel vara fysiskt ansträngande och repetitiva arbeten) samt genetiska riskfaktorer.

Artros kan ibland förväxlas med artrit vilket är en pågående inflammation i en led, men ibland kan en artrit leda till artros.

Vanliga leder som drabbas av artros är:

• Höftleder
  • Knäleder
  • Fingerleder
  • Stortåleder
  • Käkleder
  • Facettleder (leder mellan ryggradskotorna)

Besvär med artros kommer ofta smygandes över tid samt i skov, vilket ofta gör det svårt att avgöra när det började. Vanliga symtom är morgonstelhet som lättar upp efter att man varit igång ett tag, samt smärta i början av fysisk aktivitet/igångsättning. Man kan även bli svullen kring leden och leden kan knäppa och ”haka upp sig”, det kan resultera i minskat rörelseomfång och smärta i ledens ytterlägen. Artros är inget farligt eller något som måste opereras, många gånger är konservativ behandling den bästa. Att ha artros innebär inte heller att det måste göra ont eller att det orsakar besvär, det finns en stor variation mellan personer med artros.

Många gånger försöker man avlasta området som smärtar, vilket kan resultera i att andra områden får ta en större belastning och andra besvär kan då uppstå.

Besvären med artros behandlas inte direkt, utan indirekt med att stärka området med fysisk aktivitet (fysioterapeut) och behandla besvärande omkringliggande leder och muskler (kiropraktor, medicinsk massageterapeut).

Ont i knät