Muskelinflammation

Muskelinflammation används generellt som ett väldigt brett begrepp för smärta i eller omkring en muskel.

Det behöver dock inte betyda att det just är en pågående inflammation i muskeln. De klassiska symtomen för inflammation är svullnad, rodnad, värmeökning, smärta och funktionsnedsättning i det drabbade området. Men bara för att det gör ont i t.ex. axeln när du lyfter din arm behöver det inte betyda att du har en muskelinflammation. Det skulle istället kunna vara ett besvär i en sena eller infästningen av muskeln, ett ledbesvär, en överbelastning eller refererad smärta från någonting annat. Det finns sjukdomar som ger muskelinflammationer där en kan vara muskelreumatism, polymyalgia reumatika. Detta kan upptäckas genom positiva blodprover som visar på att man har en inflammation i kroppen.

Muskelinflammation

Behandling: I första hand behöver man diagnostisera om det verkligen är en pågående muskelinflammation eller inte. Om det rör sig om en inflammatorisk muskelsjukdom hanteras detta oftast av läkare.

Om det istället liknar en överbelastning, senproblematik, ledbesvär etc. kan en kiropraktor eller fysioterapeut ge dig behandling. Den bakomliggande orsaken kan vara att muskeln eller senan är för svag för det arbete som den utsatts för, eller att kroppen inte fungerar optimalt, vilket belastar vissa delar av kroppen mer än andra vilket i det långa loppet mynnar ut i en överbelastning. En fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat kan hjälpa dig med den aktuella muskelinflammationen och/eller jobba med andra muskler och leder för att förbättra tillståndet och undvika återfall.