Löparknä

Löparknä är en överbelastningsskada där du får smärta på utsidan av knäet. Ofta kommer det i samband med löpning, därav namnet, men förekommer även inom t.ex. annan aktivitet som cykling, olika former av arbete eller annan överansträngning. Oftast byggs smärtan upp under träningspass, annan aktivitet eller under dagen generellt och ökar successivt.
Smärtan kan försvinna när du vilar men byggs sedan på igen vid nästa belastning. Orsaken kan bero på flera olika anledningar såsom muskulär svaghet eller stramhet samt fotställning, höftpositionering eller förändrad aktivitetsnivå.

Behandling

Då det finns många olika tänkbara anledningar till problemet finns det också många olika tillvägagångssätt som kan hjälpa om du fått löparknä. Först och främst kan du få en bedömning hos en kiropraktor eller fysioterapeut för att komma närmare anledningen till varför just du fick besvär. Du kan få hjälp med behandling, övningar och stretching. Vid behandling brukar kiropraktorn eller fysioterapeuten att jobba med rörligheten i den nedre extremiteten, passivt behandla muskulaturen med stötvågsbehandling, nålbehandling eller andra metoder för mjukvävnadsbehandling. Ofta behövs även övningar för att undvika att problemet kommer tillbaka. Du kan även prova att gå till en av våra massageterapeuter för att släppa på spänning i intilliggande muskler samt öka cirkulationen i området. Det du själv kan göra är att variera din träning, sluta springa när smärtan kommer samt att eventuellt byta skor.

Ont i knät