Benhinneinflammation

Benhinneinflammation är vanligtvis ingen inflammation som namnet antyder, utan en överbelastning av muskler och senor som fäster in mot skenbenet. Man får smärta antingen på insidan eller framsidan av underbenet. Man brukar också bli öm längst skenbenet. Det är en relativt vanlig överbelastning hos löpare och triggas av aktivitet. Det förekommer ofta efter ändring av aktivitetsnivå eller underlag i olika idrotter. Benhinneinflammation är väldigt vanlig bland idrotter på hårt underlag.

Det viktigaste i behandlingen är att vila från den provocerande aktiviteten. Om man fortsätter att provocera kan det annars leda till förvärrade besvär och tillslut kan det leda till stressfraktur. De flesta blir betydligt bättre av bara vilan men besvären kan komma tillbaka och göra sig påminda när man ökar belastningen igen. Därför är det viktigt att korrigera triggande faktorer och göra förebyggande åtgärder. Det kan vara att byta skor, använda ortopediska inlägg eller att stärka och stretchar omkringliggande muskulatur. Detta kan du få hjälp med hos din fysioterapeut eller kiropraktor. Man kan även försöka påskynda läkningen genom stötvågsbehandling, mobilisering/manipulation, nålbehandling och/eller massage.

Benhinneinflammation