Hälsporre

Hälsporre används oftast som en samlingsbeteckning och omfattar smärta under foten eller på framsidan av hälen. På fotens undersida sitter en sena som går emellan hälen och framfoten. Vid hög belastning över tid kan det uppstå mikrotrauma i senan. Långa promenader eller löprundor i dåliga skor, ökad aktivitetsnivå eller belastning samt arbete på hårt underlag kan leda till en överansträngning. Det kan förekomma små bensporrar som bildas på hälbenet,
men oftast orsakas smärtan av en irritation av senan eller inflammation i senfästet.
Ibland förekommer en kombination.

Vid hälsporre får man ont på undersidan eller insidan av hälen när man går och står. Hälsporre kan sitta i länge, men det går oftast över inom ett år. Med behandling kan dock läkningstiden reduceras och vissa patienter kan bli av med smärtan inom loppet av 2-5 behandlingar.

Det viktigaste är avlastning och vila. Reducera långa löprundor och promenader, hitta istället ett annat sätt att motionera (till exempel cykla) som har mindre belastning på hälen. Det är även en god idé att se över sina skor. Även skor har en viss livslängd.

Hos en fysioterapeut eller kiropraktor kan du få hjälp med övningar och rehabilitering för att lindra smärtan och förkorta läkningstiden. Terapeuten ger även passiv behandling med hjälp av stötvågsmaskin och/eller nålbehandling för att förkorta inflammationsprocessen.
Ibland kan även applicering av kinesiotejp lindra smärtan.

Hälsporre