Hälseneinflammation

Hälseneinflammation (achillestendinit) innefattar en överansträngning av hälsenan. Man kan få smärta nere vid fästet på hälbenet eller längre upp på senan. Oftast känner man sig stel vid igångsättning på morgonen eller om man suttit ner länge. Smärtan kan uppstå av ändring av aktivitet eller att du tränat hårdare än tidigare. Hälsenan kan bli tjockare på den drabbade sidan vilket beror på att det skett små mikrobristningar i hälsenan. Ofta kommer besvären smygande i form av en ömhet i hälsenan efter träning. Går det lite längre känns det även i början av en aktivitet men försvinner när du blir varm, för att sedan känna dig öm i hälsenan igen efteråt.

Beroende på om besväret sitter i själva hälsenan eller nere i fästet mot hälbenet behandlas besväret olika. En fysioterapeut kan bedöma och lägga upp lämplig rehab för just dig. Huvudsakligen består behandlingen i att vila från provocerande aktivitet samt att göra mycket tåhävningar för att öka tåligheten i hälsenan. Som vid annan muskel-och senproblematik kan även stötvågsbehandling, nålbehandling, annan mjukvävnadsbehandling och ledmobilisering/manipulation hos din fysioterapeut eller kiropraktor vara smärtlindrande.

Hälseneinflammation