Frozen shoulder / frusen axel

Frozen shoulder/frusen axel (adhesiv kapsulit)är ett tillstånd i axeln där kapseln runt själva leden påverkas. Den drar ihop sig och stelnar. Det kan triggas igång av ett bakomliggande trauma, av att axeln immobiliseras eller (som även är det vanligaste) utan någon klar orsak. Vanligast drabbade är kvinnor mellan 40-60 år. Man har även en ökad risk om man har diabetes. Oftast är det en smygande debut med värk i axeln som många tror ska gå över. Successivt blir man mer och mer stel i axeln. Man kan dela in förloppet i tre faser: Fas 1 – tilltagande värk och smärta i axeln, smärtfasen. Fas 2, tilltagande rörelseinskränkning. Fas 3, Utläkning där rörligheten återkommer, upptiningsfasen. Många gånger överlappar de olika faserna varandra något. Förloppet läker normalt ut av sig själv på mellan 6-24 månader. Studier visar att 90% blir bättre inom 6-12 månader.

Oftast räcker det med smärtlindring och fysioterapi för att komma igenom de olika stadierna på ett bra sätt. Du kan få hjälp med töjningsövningar för kapseln hos fysioterapeut eller kiropraktor. Ofta får man spänningar i muskulaturen kring nacke, skuldra och axel vilket primärt en kiropraktor kan hjälpa dig med. I smärtfasen finns det även belägg för att kortisoninjektioner i axeln kan ha effekt.